räserväst

Jag har nog lite av ett konsumtionsproblem, eller är det behovsproblem? Jag kommer alltid på nya saker som jag verkligen behöver. Jag har sprungit långpass med Inov-8s fantastiska vätskeblåsa Race Pro 4 ett tag nu. Den är bra på många sätt, men tyvärr så vill jag också prova en riktigt bra race vest. Det finns dock inte så otroligt många val om man går efter mina kriterier. Kriterierna är att väskan ska väga under 400g, ta en jacka, tröja och lite småprylar. Den ska sitta skönt och ta med minst en liter vätska..

Mitt förstaval är Ultraspire Surge! Denna väst är 304 gram ren lycka. Irunfar.com har gjort en trevlig review om denna intressanta väska. Blåsan från Hydrapak är på 2 liter. På framsidan finns lite fickor för prylar o gels. Remmarna sägs vara väldigt bra för att få väskan att sitta som man vill. Tyvärr kostar väskan 115 dollar och finns bara tillgänglig i USA än så länge. Det innebär frakt, tull och skatt.. Inte så billig dvs.

Hydrapak E-lite är en lätt och minimalistisk väst. Här har man struntat i väska och har istället endast en ficka på baksidan. GingerRunner visar upp västen på youtube! Blåsan är Hydrapaks egna på endast 1 liter. Vikten ska vara ca: 280 gram inkl blåsa. Det är ganska lätt.. Dessutom verkar den ha ett bra pris på 50 dollars. Gäller bara att hitta den innanför EU så jag slipper handelstullarna..

Nathans HPL #020 är möjligtvis klassikern i detta gäng. Låg vikt, nöjda ägare, OK pris samt tillgänglighet i vårt land gör den till ett alternativ. Polarna Anna-Lisa och Jonas i Swedentrails har en var. Kostar ca: 700:-. Har plats för 4,5 liter packning och dessutom 2 liter vätska. Vikten är ca: 280 gram utan blåsa. Denna väska är nog mitt sistaval, helt enkelt eftersom så många redan testat/skrivit om den. Dessutom vill jag gärna ha en mesh-ficka att pula ned saker i i full fart..

Nathan har också gjort en lillebror till HPL #020. Den heter HPL #008 och är helt enkelt lite mindra av allt. 1,5 liter vätska, 2,9 liter packning och 240 gram utan blåsa. Minimalt med ryggsäcksutrymme och en kompletterande mesh-ficka tror jag är rätt melodi. Den känns vass.. Gäller som vanligt bara att hitta den..

Nathan verkar också ha återupplivat en modell de kallar Minimist. Den är väldigt lik Hydrapaks E-lite i tänket och skippar väskan till förmån för en mesh-ficka med en 1,5 liter blåsa. Väskan väger ca: 180 gram och verkar vara riktigt trevlig. Den här lilla väskan är nog mitt andraval. Väntar bara på att den ska dyka upp hos återförsäljare utan allt för högt pris..

Till 2012 kommer Camelbak med en ny rygga de kallar Marathoner Vest. Den ser lite mer genomtänkt ut än deras gamla modeller. Blåsan rymmer 2 liter. Mesh-ficka finns också för snabb förvaring. Väskan ser ut att vara i samma linje som Surge och #020. De säger att vikten är 360 gram, utan eller med blåsa? Få sen vad ett företag med Camelbaks muskler kan tillföra genren

Ja, vad vore livet utan val…?

Kommentera

