Naturligare löpning

Allt fler väljer att springa i merinoull. Nature is better than plastic säger Icebreaker, en av merinoullens stora märken. Ullens egenskaper sägs vara fantastiska men på andra sidan har vi debatten om mulesing, en grym rakningsmetod där fåren lider för att du ska kunna hålla dig varm. Nu säger sig branschen ha gjort upp med detta och vissa erbjuder till och med spårningstjänster så du kan se var din tröja kommer ifrån. Detta vittnar om en seriösare inställning till kunders krav och djurs rättigheter. Samtidigt visar det också att problemen varit verkliga.

Ull kliar och stinker! Merinoullen sägs ha mycket bra egenskaper. Värmeförmågan är bra, torr som blöt. Tydligen sak den dessutom lukta fräscht trots hård användning, något som syntetkläder har uppenbara problem med. Ett frågetecken är hur bra materialet håller, ett annat hur det känns mot kroppen i olika förhållanden.

Jag har bestämt mig för att göra som Icebreaker säger. Jag ska testa att springa naturligare, endast iklädd merinofårets ull. Till min hjälp har jag lite nya kläder från Icebreaker.

Det första plagget är från Icebreakers GT200 serie och heter M’s LS Chase Zip. Det betyder att den riktar sig åt Multisport som då helt enkelt står för flera sportaktiviteter och ej tävlingsformen. Plagget har tätheten 200 g/m² och består av 97% merinoull och resterande 3% är Lycra. På så sätt får tyget sportigare egenskaper och högre hållbarhet, enligt tillverkaren. Ventilationspaneler och platta sömmar kommer förhindra skav och överhättning. Den gröna tröjan kallar de M´s Oasis Crewe. Här snackar vi 200 g/m² ren merino! Detta är Icebreakers basplagg och jag tycker det vore orättvist att inte testa denna tröja.. Tightsen heter M’s Sprint Legging och tillhör också GT200-serien. De har alltså därför samma egenskaper och kommer förrutom att göra mig till en naturligare löpare förhoppningsvis också göra mig blixtsnabb!! Som pricken över i-et lovar dessutom Icebreaker att de fungerar lika bra som underställ som löpartights.

Frågan kvarstår om detta kommer göra mig till en naturligare löpare. Jag har alltid prisat Crafts serie Zero Extreme. Den är lätt, skön och känns snabb. Men den är fantastiskt syntetisk och luktar faktiskt urkaburka efter ett tag. Självklart kommer jag tillbaka med intryck då jag testat dessa kläder. Vi får se om det är jag som varit en fårskalle.

Kommentera

