Strumplös

Barfotalöpning är inget som än så länge intresserat mig. Dock vill jag gärna att min löpning ska vara så minimalistisk som möjligt. Minimalistisk har uppenbart olika innebörd beroende på vem som diskuterar begreppet. För min innebär det att jag när jag springer vill jag slippa irritera mig på mina prylar. Jag vill känna naturen runt mig. Jag vill skala bort så mycket onödigt som möjligt. Samtidigt vill jag att det jag har med mig fungerar så bra som möjligt.

I Tisdags hade det kommit någon centimeter nysnö. Termometern visade -2 och vinden hade börjat ta i. Jag begav mig iväg på en löptur precis när det började skymma. Den första kilometern kändes väldigt motig och jag funderade faktiskt på att vända. Men eftersom det trots allt var relativt varmt ute betämde jag mig för att testa strumlös löpning vilket jag läst att Viktor Carlsson  gjort framgångsrikt i sina NB MT110.

New Balance MT110 sägs vara gjorda att kunna springa strumplöst i så jag tog av mig mina ullstrumpor och körde barbacka..! Nu kanske det låter lite larvigt men faktum är att det känndes bra på nästan alla sätt. Faktiskt kändes det som jag kom närmare marken och fick mer driv i steget. Materialet på insidan av skon var väldigt snällt mot foten. Mina MT110 är dessutom i största laget då de är tänkta som långpassdojjor, så jag var orolig för hur det skulle gå. Foten satt dock bra i skon. Hälen stannade på sin plats. Vinden fläktade skönt genom plastnätet. Passet förvandlades från tråkigt till att handla om en ny upplevelse.

Nu blev passet inte så långt. Jag sprang 9,2km på ca: 43min. Dock har jag lärt mig något om motivation. När det känns trögt, testa något nytt och känn efter.

Funbeat

2 thoughts on “Strumplös

  1. Tero skriver:

    Vart har du hittat dom i Sverige letat men hittar dom bara i USA konstigt tippsa om du vet:)

Kommentera

