Jungfrutur

Nu har jag kört första turen och känner mig riktigt nöjd. Visst är F-lite 230 mycket sko jämfört med sitt yngre syskon F-lite 195. Men precis som ett äldre syskon är 230 mjukare, mer skyddande, mer tillåtande, mer dämpad och rejälare. Den fantastiska mellansulan från X-talon 212 känns igen. Här slipper man dock dubbarna när underlaget blir lite hårdare. Skon skyddar avsevärt bättre mot genomslag än 195an men ger ändå relativt mycket feed-back om underlaget. Hälkappan är högre än den på 195an. Det kan vara positivt då jag faktiskt tycker att 195ans är i minsta laget. Meta-cradlen är kraftigare, vet dock inte om det i verkligheten påverkar hur foten fixeras, men skillnaden syns. Dessutom tillåter 230 ett något slarvigare steg vilket jag uppskattar på mina längre rundor då jag blir för slö för att tåtrippa konstant.

Jungfruturen blev en mycket angenäm upplevelse. Det blev ett pass på ca: 9 Km i lätt terräng med div fartväxlingar. Skon bara var där. Den svarade när jag gasade. Den dämpade utför och den höll foten på plats i tvära svängar. Fästet är ju inte som X-talon direkt, men det känner jag igen från 195an. Dock tror jag F-lite 230 kommer bli min absoluta favorit i sommar. Återkommer senare med en utförligare recension på www.swedentrails.com  Jag är redan kär.

Kommentera

