Sagbergsleden – en liten bit i alla fall

Idag tänkte jag göra ett försök att springa runt Härnebosjön i Holmsveden. Mamma bor i Holmsveden. Det var en gång ett vanligt bondesamhälle med en bygata. Nu händer det en sak där, en gång om året, Westerndagen! Det är dock inte än på ett tag så jag begav mig iväg p min upptäcksfärd. Jag utgick från macken. och körde samma håll som klockan. det blev ett par km asfalt innan jag kom till vägen som skulle gå runt sjön. Frågade en snäll man vid ett hus som pekade vidare över åkrarna och tillade, det blir en fin tur det där, så jag körde. Efter ca: 5 km hittade jag en mytomspunnen skylt som förmodligen endast indianer vet om. det stod Sagbergsleden. Jag tänkte på en indian som heter Robert och hoppade raskt på leden. Jag förstår varför herr Blom kallas stigfinnaren för efter mycket huvudkliande och en riktigt jobbig backe kom jag upp till ett vindskydd med utsikt över Härnebosjön.

Sedan gick det nedför igen. Stigen var lika svår att hitta som tidigare. Ett tips är att hålla utkik efter indianernas brandgula totemmålningar på träden. efter en del trixande kom jag dock ut på något som kan kallas skogsväg. Den slingrade sig ned mot Kvarnudden. vid kvarnudden hade jag sprungit ca: 11 km så då passaede jag på att köra vidare mor Sagberg, från baksidan. Sagbergs baksida visade sig vara en riktigt jobbig historia. Förstår inte varför den inte var lika jobbigt utför? Efter lite pustande och stönande var jag i alla fall uppe vid stugan på Sagberg. Där satt jag mig ned och vilade mina tår en stund.

Sedan blev det utförslöpning på Sagbergs framsida. den stigen är rolig både uppför och nedför. Någonstans där ska Hälsingeleden vara i närheten. Det kan bli ett annat kapitel. Efter Sagberg blev det asfaltslöpning ett par minuter innan jag var åter hos min kära mor vid macken i Holmsveden. det blev en mysig runda på ca: 14,5 km med allt från asfalt till riktigt bökig stig. Kommer nog att filma denna runda till Swedentrails, för det var den värd! Funbeat!

Kommentera

